menu

Even voorstellen...
Jim Vleugels

'Zonder doel kun je niet scoren'

Categorieën: AppearancePerformancePresence

  1. Inhoud

Intro

Aangenaam. Mijn naam is Jim Vleugels en ik ben de nieuwe jr. Online marketeer bij Glair. Ik ben een sportieve Limburgse jongen die sinds zes jaar zijn vleugels uitslaat in de marketing- en communicatiewereld. Jaren geleden ben ik besmet geraakt met het virus van communicatie en media. Ik was altijd op de hoogte van het laatste nieuws en volgde elke voetbalpagina op Social media. Gedurende mijn middelbare schooltijd wist ik dan ook al direct welke richting ik op wilde gaan: de online wereld. In deze blog neem ik je mee in mijn reis door deze online wereld. Wat ben ik allemaal tegengekomen? En vooral, wat heb ik allemaal geleerd tijdens deze reis?

Mijn eerste stap

Mijn persoonlijke doel was al snel duidelijk: ik wilde zoveel mogelijk proeven aan de grote communicatiewereld. Nu vraag je jezelf misschien af hoe ik dat wilde gaan doen. Nou, het begon allemaal in 2016 toen ik mij inschreef voor de opleiding SPECO Sportcommunicatie in Tilburg. In vier jaar tijd werd ik opgeleid tot (marketing)communicatie- en mediadeskundige in de sportwereld. Gedurende de opleiding ging ik aan de slag met verschillende communicatievraagstukken van echte opdrachtgevers uit de wereld van sport (KNVB, Triple Double).

Elke dag opnieuw werd ik weer uitgedaagd door mijn docenten om nog beter te worden. Dat had ik zeker nodig, want het was voor mij al vrij snel duidelijk waar ik in het derde studiejaar stage wilde gaan lopen. Ik wilde graag stage lopen bij een BVO (betaald voetbal organisatie).

BVO

Maar waarom dan juist bij een BVO? Aan het eind van elk blok kwamen er verschillende gastsprekers uit het sport- en communicatiewerkveld iets vertellen over de eigen dagelijkse werkzaamheden. Zo kwam er toen ook een medewerker van de marketing- en communicatieafdeling van Ajax iets vertellen over zijn werkzaamheden bij de club. Van online tot offline communicatie. Het hele online pakket was aanwezig in zijn inspirerende verhaal. Na zijn verhaal was ik direct verkocht. Kort daarna heb ik een klein onderzoek gedaan om te kijken naar de competenties die ik nodig had om stage te lopen bij een BVO. Als ik een nieuw doel voor ogen heb zal ik er altijd alles aan doen om het doel te behalen. Zo zei mijn oud-docent altijd tegen mij: “Jim, zonder doel kun je niet scoren in het leven.”

En zo is het maar net, zonder een geschikte stageplek zou ik niet in staat zijn om mezelf te blijven ontwikkelen. Ik wilde dus graag bij een grote BVO stage lopen. Zo kwam ik al snel uit bij mijn favoriete club: Roda JC. Maar hoe kwam ik binnen bij deze club? Hoe overtuigde ik de werknemers van de marketing- en communicatieafdeling dat ik de geschikte persoon was voor deze stageplek? Simpel: hard werken en laten zien waar je voor staat.

Roda JC

In februari 2019 was het dan eindelijk zover. Ik mocht beginnen op de marketing- en communicatieafdeling van Roda JC. Ik was verantwoordelijk voor de Social media kanalen van de club en bedacht en maakte content voor de verschillende online kanalen. Denk hierbij aan wedstrijdverslagen, video’s van trainingen, foto’s van de spelers en het live wedstrijdverslag op Twitter bijhouden. Het hoogtepunt was voor mij toch wel dé Limburgse derby tegen MVV Maastricht. Mijn gevoel voor verantwoordelijkheid en stressbestendigheid werd op deze wedstrijddag nog maar eens goed getest.

Snel en adequaat reageren op wat er op het veld gebeurt en schakelen tussen de verschillende Social media kanalen. Daar draaide het allemaal om tijdens ‘Matchday’.

Tot op de dag van vandaag kijk ik met een positieve blik terug op mijn periode bij Roda JC. Ik heb er ontzettend veel geleerd en ik ben erachter gekomen hoe het eraan toegaat bij een communicatieafdeling van een BVO. Na mijn meewerkstage bij Roda JC was het tijd voor mijn volgende doel: een geschikte afstudeerstage vinden waarmee ik een volgende stap zet in mijn ontwikkeling in de grote communicatiewereld.

Maastricht Sport

Na mijn meewerkstage bij Roda JC stond in mijn reis door de communicatiewereld de volgende tussenstop alweer voor de deur. Dit betrof de afstudeerstage bij de sporttak van de gemeente Maastricht. Beter bekend als Maastricht Sport. Mijn afstudeeropdracht bestond uit een onderzoek naar een nieuw sportplatform voor de gemeente Maastricht met als overkoepelende vraag: hoe ziet een goed werkend sportplatform van een gemeente eruit? Tijdens deze stageopdracht streefde ik ernaar om de wensen van de verschillende partijen te vervullen.

 

Zo had ik te maken met de gemeente Maastricht, verschillende sportaanbieders, een sportformateur en werknemers van andere gemeenten in Nederland. De betrokken partijen zorgden elke week weer opnieuw voor een grote berg aan informatie. Ik heb geleerd om de verschillende informatie zo goed mogelijk te filteren en toe te passen, om zo tot een goed werkend sportplatform te komen. Al met al was het een uiterst leerzame stageperiode waarin ik een sportplatform heb ontwikkeld voor de gemeente Maastricht en verschillende sportaanbieders.

Premaster Communicatie & Organisatie

In 2020 eindigde voor veel oud-studiegenoten de reis in de communicatiewereld. Het SPECO Sportcommunicatie diploma was binnen en vele betraden het werkveld. Echter, er was een klein groepje dat nog verder wilde studeren. En je raadt het misschien al, daar hoorde ik ook bij. Ik was er nog niet van overtuigd dat ik was uitgeleerd en wilde, zoals vaak benoemd, nog meer zien van de online wereld. Zo kwam ik bij mijn volgende tussenstop terecht: de premaster Communicatie en Organisatie aan de universiteit van Utrecht. Het premasterprogramma is uniek in Nederland. Enerzijds is er aandacht voor de organisatiekundige en psychologische kant van de communicatie. Anderzijds is het masterprogramma gericht op het verbeteren van communicatieboodschappen en interacties, waarbij tekstopbouw en taalgebruik cruciale factoren zijn.

Na het premasterprogramma ben ik in september 2021 verder gegaan met het masterprogramma. Helaas heb ik het masterprogramma niet afgemaakt, zo ben ik in mei 2022 gestopt met de master. Uiteindelijk bleek dit een cruciaal punt te zijn in mijn reis. Ik moest op zoek naar een nieuw doel in mijn leven. Geheel toevallig kwam bij Glair in deze periode een vacature vrij in de functie van ‘jr. Online marketeer’. De vacature sprak mij ten zeerste aan en ik mocht al vrij snel op sollicitatiegesprek komen. Na het sollicitatiegesprek bleek er een perfecte match te zijn ontstaan.

Glair

Stan Pinckaers sprak vertrouwen in mij uit en zodoende kon ik op 1 juli 2022 officieel aan de slag als jr. Online marketeer bij Glair. Mijn besluitvaardigheid en resultaatgerichtheid zult u tegenkomen wanneer we samenwerken. Ook ben ik iemand die persoonlijk contact hoog in het vaandel heeft staan. To be continued…

Vrijblijvend adviesgesprek?

Op een toegankelijke en laagdrempelige manier gaan wij graag met je in gesprek. Maar luisteren we vooral naar jouw verhaal.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Mij direct bereiken?

    Even sparren, hulp nodig of snel een antwoord op jouw vraag? Ik sta voor je klaar!

    Stan Pinckaers

    Founder

    +31 6 29 99 02 95
    stan@glair.nl