Hoe een team maximaal scoort met minimale middelen
Categorieën: Appearance, Performance, Presence
Catenaccio, Italiaans voor ‘deur op slot’, is een verdedigende voetbalstrategie die bekend staat om sterkere tegenstanders te verslaan door een bijna ondoordringbare verdediging te vormen. Deze aanpak biedt interessante inzichten voor effectieve marketingstrategieën, vooral voor kleinere bedrijven die de strijd aangaan tegen de grotere concurrenten in hun markt.
In deze blog leggen we uit hoe succesvol de voetbalstrategie ‘Catenaccio’ toegepast kan worden als online marketingstrategie.
Maar wat is ‘Catenaccio’ nu precies? Catenaccio staat erom bekend dat het team een sterke linie vormt, waarbij er simpelweg meer verdedigers actief zijn dan bij andere voetbalopstellingen (zoals de welbekende 4-3-3). Toch is het uitgangspunt van Catenaccio nog steeds om de wedstrijd te winnen. Hierbij vertrouwt deze tactiek op slimme en snelle tegenaanvallen (‘op de counter’) om zo met een beperkt aantal aanvallende spelers toch efficiënt te zijn in het maken van doelpunten.
Doordat kleine en middelgrote bedrijven het vaak met minder middelen (budget & personeel) moeten doen, is een Catenaccio marketingstrategie vaak interessant om toch hun doelen te bereiken. De uitgangspunten voor een dergelijke online marketingstrategie zijn veel ‘verdedigen’ en efficiënt omgaan met de spaarzame kansen die je krijgt. De keerzijde hiervan is dat je in z’n geheel niet veel doelpunten (c.q. klanten of bestellingen) zal genereren. Met een Catenaccio marketingstrategie kies je dus voor rendabiliteit, niet voor volume!
“Maar hoe?”, hoor ik je nu denken. Denk als een keeper in een 1-op-1 situatie. Wat doet hij om te voorkomen dat een doorgebroken speler de bal in zijn doel werkt? Juist: zijn doelgebied verkleinen. In marketingtermen betekent dit dat je je doelgroep segmenteert of je focus kleiner maakt.
Een scherpe focus is je beste verdediging. Doordat je je focusgebied verkleint, wordt het voor jou als bedrijf met minder middelen makkelijker om datgene wat je doet héél goed te doen. Stel, je bent een webshop die schoenen verkoopt. Een universeel product dat je landelijk kan verkopen. Waarschijnlijk zijn de schoenen die jij verkoopt ook verkrijgbaar bij ‘een van de grote jongens’ zoals Zalando. Denk je dat je je budget effectiever inzet door landelijk te adverteren of door precies datzelfde budget in te zetten op 1 provincie? Ik denk dat we daar beide het antwoord wel op weten!
“Maar dan laat ik al die potentiële klanten in andere provincies links liggen?”, is dan vaak de reactie van onze klanten. Klopt, met minder middelen zul je het maken van een keuze in focus moeten zien als de beste verdediging tegen je concurrent. Zoals de voetbaltactiek Catenaccio laat zien, krijg je in absolute zin minder kansen op het scoren van een doelpunt (een verkoop) dan je concurrent, maar ben je wel efficiënter in het creëren van deze kansen.
Deze laatstgenoemde efficiëntie komt voort uit het feit dat je in een eerder stadium een focus hebt gekozen. Omdat je je niet meer hoeft bezig te houden met de specifieke wensen van een hele brede doelgroep, heb je meer tijd, ruimte en andere middelen beschikbaar om op de behoeften van je veel kleinere doelgroep in te spelen. Een voorbeeld van een KPI waarmee je efficiëntie van je online advertentie-inspanningen kunt meten, is de Return-On-Ad-Spend (ROAS). Ofwel de ‘Advertentie ROI’.
Waar efficiëntie gaat over doelmatigheid van je online marketingactiviteiten en het gebruik van weinig middelen t.o.v. de norm, gaat effectiviteit over doeltreffendheid. Zodra de verdediging en het middenveld ervoor gezorgd hebben dat de bal op een efficiënte manier bij een aanvaller terecht is gekomen, zal deze zo effectief mogelijk met deze kans om moeten gaan om tot een doelpunt te komen.
In online marketing betekent dit dat je doelgroepkeuze en advertentiekanalen voor een relevante bezoeker (c.q. potentiële klant) op je website gezorgd hebben. De kwaliteit van de landingspagina bepaalt of dit leidt tot een daadwerkelijke aankoop. Zoals een spits traint op zijn afwerking, gebruiken wij als online marketeer conversie-optimalisatie om onze landingspagina zo effectief mogelijk in te richten. Dé KPI om de effectiviteit van je website of webpagina te meten, is dan ook het conversiepercentage.
De catenaccio benadering biedt waardevolle handvaten voor kleine en middelgrote bedrijven die met beperkte middelen de concurrentie willen aangaan in de markt. Door een scherpe focus aan te brengen en je te richten op specifieke segmenten van de markt, kun je je middelen efficiënter inzetten en je kansen op succes vergroten. Het draait hierbij om het optimaliseren van zowel je verdedigende als aanvallende acties. Zorg voor een solide basis door je doelgroep nauwkeurig te segmenteren. Denk goed na wanneer je de doelgroep benadert in de klantreis. Benut daarbij elke kans maximaal door effectieve landingspagina’s en conversie-optimalisatie. Door deze aanpak te volgen, kun je met minder middelen toch een sterk rendement behalen.
Het gaat niet altijd om de hoeveelheid kansen die je creëert, maar om hoe effectief je deze benut.
Op een toegankelijke en laagdrempelige manier gaan wij graag met je in gesprek. Maar luisteren we vooral naar jouw verhaal.
Even sparren, hulp nodig of snel een antwoord op jouw vraag? Ik sta voor je klaar!