menu

De succescoach van de online marketingwereld

Hoe een online marketeer zijn team naar succes leidt

Categorieën: AppearancePerformancePresence

  1. Inhoud

Een voetbalelftal behaalt de beste resultaten onder een voetbalcoach met een visie, doordachte strategie en leiderschap. In de online marketingwereld geldt dit principe net zo. De marketeer speelt een cruciale rol in het definiëren van doelen, het uitstippelen van de strategie en het zorgen voor de beste samenwerking tussen verschillende marketingkanalen om de gewenste resultaten te behalen.

De analogie tussen een voetbalcoach en een marketeer benadrukt het belang van sterke kwaliteiten in zowel de sport als in de marketingwereld. In deze twee werelden wordt succes niet alleen bepaald door individuele talenten of technieken, maar door hoe goed de verschillende elementen worden gecoördineerd en aangestuurd door de coach. Elke succesvolle coach heeft een visie en een duidelijk beeld van hoe het spel gespeeld dient te worden om te winnen. In de marketingwereld is dit niet anders.

De marketingcoach

Een coach en zijn stafleden zorgen ervoor dat iedere speler weet wat zijn taak is en hoe zich dit verhoudt t.o.v. de taken van andere spelers. Wij zien online marketeers als de coach van het marketingelftal. Een succesvolle voetbalcoach houdt rekening met elk aspect van het spel. Van balbezit, spelersposities tot tactieken. Een coach van het marketingelftal kijkt naar het gehele online speelveld. Hij ontwikkelt strategieën en meet de prestaties van elk kanaal, waarbij data zijn assistent is.

Data stelt de marketingcoach in staat om de prestaties van zijn team (kanalen) te beoordelen. Maar ook om te leren van succesvolle tactieken en snel bij te sturen indien een tactiek niet rendeert. Door gebruik te maken van data verfijn je je strategieën en zorg je ervoor dat je team aan marketingkanalen optimaal samenwerken voor het beste resultaat.

 

 

Voetbalcoach vs. Marketingcoach

De taken van een voetbalcoach en die van een online marketeer vertonen extreem veel overeenkomsten. Kijk maar eens naar de volgende vergelijkingen.

VoetbalteamMarketingmix
Een coach en zijn stafleden verzorgen trainingen waarin ze pogen hun spelers beter te maken o.b.v. recente prestaties en de eerstvolgende tegenstander.Een online marketeer beheert en optimaliseert zijn kanalen o.b.v. performance data van de afgelopen periode en houdt daarbij rekening met allerlei omstandigheden (zoals seasonality, budget, targets etc.).
Om een tactiek te bepalen voor de eerstvolgende wedstrijd kijkt de coach naar het beschikbare spelersmateriaal, de kwaliteiten van zijn spelers en hoe de tegenstander speelt.Om het team aan online marketingkanalen van de juiste optimalisatie en instellingen te voorzien, verricht een online marketeer data analyse uit m.b.v. interne en externe data (performance data, concurrentie onderzoek, marktonderzoek etc.).
Een grote factor in het bepalen van de tactiek is de doelstelling van de club. Deze wordt bepaald door de directie van de club. Het is de taak van een coach deze doelstelling te realiseren.Een grote factor in het bepalen van de strategie is de targets die het bedrijf stelt. Deze targets worden gesteld door de directie van het bedrijf. Het is de taak van online marketeers om een passende strategie te ontwikkelen bij de doelstelling.

Een voetbalcoach weet dat de kracht van het team meer is dan de som van individuele spelers. Zo zorgt een marketingcoach ervoor dat alle marketingkanalen synergetisch werken. De interactie tussen SEO, grafische vormgeving, social media en betaalde advertenties moet zo zijn ingesteld dat ze elkaar versterken, niet ondermijnen.

Succes in de online wereld

In essentie belichaamt de succescoach in de online marketingwereld iemand die niet alleen beschikt over een diepgaand begrip van het speelveld, maar ook over het vermogen om dit inzicht effectief te vertalen naar een winnende strategie.

De succescoach in marketing gaat verder dan het simpelweg inzetten van tools en tactieken: zij zijn de strategen die de synergie tussen verschillende marketingkanalen begrijpen en optimaliseren, die data analyseren met een kritisch oog en flexibel genoeg zijn om de koers te wijzigen wanneer nodig. Ze zien het grotere geheel, anticiperen op marktveranderingen en leiden het team naar de overwinning. Net als een voetbalcoach die zijn team naar de overwinning leidt door een combinatie van kennis, aanpassingsvermogen en teamwork. Een marketeer vereist een vergelijkbaar niveau van deskundigheid en leiderschap.

Vrijblijvend adviesgesprek?

Op een toegankelijke en laagdrempelige manier gaan wij graag met je in gesprek. Maar luisteren we vooral naar jouw verhaal.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Mij direct bereiken?

    Even sparren, hulp nodig of snel een antwoord op jouw vraag? Ik sta voor je klaar!

    Stan Pinckaers

    Founder

    +31 6 29 99 02 95
    stan@glair.nl