Hoe een marketingfunnel scoort als voetbalelftal
Categorieën: Appearance, Performance, Presence
In de online marketingwereld is het belangrijk om je spel slim te spelen. Je wil niet alleen de aandacht trekken, maar ook potentiële klanten winnen en behouden. Een sterke strategie is hierbij van cruciaal belang. In de dagelijkse praktijk worden marketingstrategieën vaak vormgegeven d.m.v. een zogeheten funnel. Om te verduidelijken hoe zo’n funnel werkt, zoeken wij bij Glair vaak de vergelijking met een voetbalelftal.
Net als in een voetbalelftal is de weg naar een doelpunt geen inspanning van één speler, maar een reeks van goed gecoördineerde acties die door verschillende spelers worden uitgevoerd. Elk marketingkanaal, in onze termen ‘de spelers’, spelen hierbij een cruciale rol. Ieder kanaal heeft zijn eigen taak die uitgevoerd moet worden. De taak kan verschillen op basis van de stand op het scorebord en/of de beschikbare middelen van de club. Ook wel het bedrijf genoemd. De juiste samenwerking tussen de kanalen is essentieel voor het behalen van resultaat.
Het ultieme doel van een voetbalteam is het scoren van doelpunten in wedstrijden (conversies, zijnde aankopen/klanten of leads). Ook dient een voetbalteam ervoor te zorgen dat het meer doelpunten maakt dan dat het tegendoelpunten incasseert (klanten verliezen aan de concurrentie). Het winnen van wedstrijden begint bij de verdediging.
De verdediging zorgt voor bekendheid van je merk. Om meer bekendheid te genereren voor je merk kun je social advertising inzetten. Hiermee zorg je ervoor dat jouw advertentie gezien wordt en meer opvalt dan die van je concurrentie. Gebeurt dit niet, dan loop je het risico dat je een tegendoelpunt incasseert. Wat betekent dat je een potentiële klant kwijtraakt aan de concurrentie. De verdedigende online marketing kanalen zijn vaak ondergewaardeerd. Ze zorgen niet voor direct resultaat, maar spelen een cruciale rol in het voorkomen dat je concurrentie met jouw ideale klant aan de haal gaat. En nog veel belangrijker: zorgen voor de aanvoer naar het middenveld en de spitsen.
Iedere speler heeft zijn eigen kenmerken en kwaliteiten. Die factoren maken dat de speler geschikt is voor een specifieke positie op het veld. Dit is terug te zien in de resultaten die een speler (kanaal) overlegt, maar ook in de manier hoe de speler zich visueel presenteert.
De middenvelders verdelen het spel in de funnel en creëren aansluiting tussen de verdediging en de spits. Het middenveld bestaat uit veelzijdige spelers. De voornaamste taak van een middenvelder bij het maken van doelpunten is het ‘verdelen van het spel’. Simpel gezegd: ze ontvangen de bal van de verdediging en leveren deze zorgvuldig af bij een aanvaller.
In deze fase van de klantreis laat je andere soort content zien, want op dit moment weet je potentiële klant van het bestaan van je organisatie, product of dienst en gaat gerichter op zoek. Dit betekent nog niet dat de keuze ook op jou valt. De middenvelders richten zich dan ook op de doelgroep die al wat actiever op zoek is en zaken aan het vergelijken zijn. Met verschillende content wordt door de middenvelders ingespeeld op deze zoekende doelgroep.
De spits, zoals Google Ads, zorgt voor het scoren van doelpunten. Dit worden ook wel conversies genoemd. Dit zijn de momenten waarop een bezoeker van een website overgaat tot een gewenste actie, zoals een aankoop, inschrijving of het invullen van een contactformulier.
Elk elftal heeft een eigen type spits. Zo zijn bijvoorbeeld aanbiedingen & promoties ook een type spits. Net zoals een spits vaak profiteert van een goede voorzet om te scoren, kunnen speciale aanbiedingen of promoties de ‘voorzet’ zijn die klanten nodig hebben om tot een aankoop over te gaan. Tijdelijke kortingen of exclusieve deals kunnen de beslissende factor zijn die leiden tot conversie. Het succes van de spitsen is afhankelijk van de voorbereiding van de andere linies.
Elke fase in je marketing funnel is als een linie op het veld. Elke speler moet samenwerken voor het beste resultaat. Als marketeer is het je taak om deze spelers zo te coördineren dat ze niet alleen de bal in het doel krijgen (conversie), maar ook de wedstrijd winnen.
“Niet geschoten is altijd mis”
Denk strategisch, speel offensief waar nodig en verdedig je merk met krachtige content. Met de juiste tactiek en een sterk team scoor je gegarandeerd in de competitieve wereld van marketing. Met als ultieme doel om het kampioenschap te winnen in de vorm van langdurige klantrelaties en merkloyaliteit.
Op een toegankelijke en laagdrempelige manier gaan wij graag met je in gesprek. Maar luisteren we vooral naar jouw verhaal.
Even sparren, hulp nodig of snel een antwoord op jouw vraag? Ik sta voor je klaar!