menu

Glair: meer dan een naam

Categorieën: AppearancePerformancePresence

  1. Inhoud

Intro

In mijn vorige blog nam ik je mee in de jaren voorafgaand aan mijn ondernemerschap. In die periode is ook het concept “Glair” ontstaan. Iets dat mij kenmerkt als ondernemer en als marketeer is dat achter alles wat ik doe een strategie of filosofie schuilgaat. Zo ook bij het concept en de naam “Glair”.

It’s all in the name

Ik ging starten als freelancer met een eenmanszaak. Vanaf het begin had ik echter de ambitie om verder te groeien. Een naam in de richting van “Stan Pinckaers Online Marketing” paste dus totaal niet binnen het ideale plaatje. Het bedrijf moest een naam krijgen die in stand gehouden kon worden naarmate er uitbreiding zou plaatsvinden.

Een ander vereiste voor mijn bedrijfsnaam was dat de naam moest fungeren als een kapstok waaraan alle activiteiten, uitingen, strategieën enzovoorts opgehangen konden worden. Alles moest terug te relateren zijn aan het concept en de naam.

Man die geconcentreerd over een tafel buigt in een donker verlichte ruimte, werkend aan een geheim project met groen licht op de achtergrond.

Van Google Translate en synoniemen naar Wikipedia

Eerst ging ik brainstormen over woorden die te maken hadden met hoe ik het bedrijf wilde profileren en in de markt wilde zetten. Google Translate was destijds mijn beste vriend. Een bedrijfsnaam in het Nederlands vond ik niet sterk genoeg. Ik vertaalde allerlei woorden naar het Engels, Spaans, Frans en noem maar op. Je kunt het zo gek niet bedenken.

Wat uiteindelijk “de doorbaak” heeft opgeleverd? Google geeft naast vertalingen ook betekenissen en synoniemen van bepaalde woorden. Die synoniemen kunnen werkwoorden zijn, maar ook zelfstandige naamwoorden. “Proteïne” trok mijn aandacht. Wikipedia gaf mij meer inzicht over de functies van een proteïne binnen je lichaam. Veel scheikundige informatie, maar met een beetje inbeeldingsvermogen kon ik al snel de essentie vatten en dit vertalen naar mijn bedrijf.

Het concept lag er. Nu nog een naam. Ik ging de woorden “proteïne” en “eiwit” vertalen. De Engelse vertaling gaf niet direct een uitkomst, maar de synoniemen wel. “Glair” is een van de Engelse vertalingen van eiwit of proteïne. Glair was geboren.

Proteïne

Een proteïne draagt binnen het menselijk lichaam zorg voor een aantal zaken. Het belangrijkste is de groei en herstel van het lichaam, zodat het naar behoren werkt. Verschillende soorten proteïnen (ofwel eiwitten) hebben diverse functies:

  • Enzymen zetten voedingsstoffen om in bouwstenen en energie. Dit versnelt de groei.
  • Receptoren regelen de communicatie met de omgeving.
  • Hormonen dragen zorg voor de communicatie tussen cellen.
  • Het cytoskelet geeft cellen structuur en vorm. Ze houden dynamische structuren in stand.

Last but not least: individuele eiwitten en proteïnen hebben vaak geen functie. Pas na samenkomst van verschillende soorten eiwitten functioneren ze.

Ik ben geen scheikundige, dus reken de uitleg niet af op specifieke onjuistheden. De essentie lijkt me echter duidelijk.

Proteïne & online marketing

Waarschijnlijk heb ik meer vragen veroorzaakt dan beantwoord. Want hoe vertaalt deze scheikundige uitleg zich naar een bedrijf en concept dat de online marketing van bedrijven verzorgt?

De functies van een proteïne kun je heel makkelijk vertalen naar wat online marketing voor bedrijven kan betekenen. De belangrijkste leg ik kort uit.

Online marketing is één van de manieren om de organische groei van je bedrijf te versnellen. Door bijvoorbeeld het actief bereiken van de juiste doelgroep via social media advertising of YouTube en het verbeteren van de vindbaarheid in Google door middel van SEO & SEA. Dit noemen we bij Glair de online presence (=aanwezigheid) van je bedrijf.

Daar vatten we ook direct de volgende functie die een proteïne en online marketing gemeen hebben: het communiceren met de omgeving en doelgroep van jouw bedrijf of merk. Vrijwel alles wat online marketing doet, is gebaseerd op het communiceren met en richting mensen of bedrijven.

Proteïne & visie

Ook mijn visie op het geheel wordt geborgd in het Glair-concept. Het biedt handvaten om enerzijds de urgentie van het inzetten van online marketing te verduidelijken, maar laat anderzijds ook zien waarom ik een bepaalde werkwijze en benadering hanteer.

Zonder proteïnen groeit je lichaam niet of niet snel genoeg. Zonder online marketing kan het zijn dat jouw bedrijf minder snel groeit dan de concurrentie en daardoor de slag verliest. Het kan ingezet worden als zowel een verdedigings- als aanvalstactiek.

In het dagelijkse leven helpt voedsel ons om meer proteïnen binnen te krijgen. Zie een externe online marketingpartij als de voedingstoffen die jouw bedrijf helpen te groeien, omdat er binnen de organisatie te weinig online marketingkennis aanwezig is.

Zoals hormonen zorgdragen voor de verbinding en communicatie tussen cellen binnen het lichaam, fungeert Glair als spil in het web tussen specialistische aanbieders van online gerelateerde diensten. Hierover lees je meer op de Over Glair-pagina.

Vertragen en versnellen

Doordat we gedurende het jaar met name bezig zijn met de dagdagelijkse zaken, is het goed om af en toe te vertragen. Om vervolgens weer te kunnen versnellen. Tijdens die “vertragingen” kijk je naar jouw bedrijf vanuit een “helikopter view”. Waar staat het bedrijf ten opzichte van de lange termijn doelstelling? Zitten we nog op de juiste weg of zijn we afgedwaald?

Tijdens die momenten merkte ik op dat de naam, het concept, de werkwijze en de visie die in het begin tot stand gekomen zijn, tot op heden nog steeds worden gehanteerd. Hieruit kan ik zelf concluderen dat het werkt.

Deze blog is een uitgebreid verhaal geworden over hoe het concept is ontstaan en wat het inhoudt. Sommigen zullen het geniaal vinden, anderen vinden het erg vergezocht. Fine, daar is verder geen goed of fout aan. Maar als je de essentie ervan probeert te vatten en de dieperliggende gedachte erachter zoekt, ga je het zien en begrijpen. Dat is de kern van het verhaal.

In mijn volgende blog neem ik je mee in het online identiteit-concept. Een concept ontwikkeld door Glair om online marketing inhoudelijk concreet te maken voor ondernemers. Het ontwikkelen van dit concept ligt aan de basis voor Glair 2.0: hetgeen waar je nu naar kijkt.

See you next time.

Cheers.

Vrijblijvend adviesgesprek?

Op een toegankelijke en laagdrempelige manier gaan wij graag met je in gesprek. Maar luisteren we vooral naar jouw verhaal.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Mij direct bereiken?

    Even sparren, hulp nodig of snel een antwoord op jouw vraag? Ik sta voor je klaar!

    Portret van een man met gekrulde haren, verlicht door groen licht, in een donkere omgeving.
    Stan Pinckaers

    Founder

    +31 6 29 99 02 95
    stan@glair.nl