Categorieën: Appearance, Performance, Presence
Glair | Online Marketing bestaat inmiddels twee jaar. Gedurende deze tijd heeft Glair mooie ontwikkelingen doorgemaakt, waar ik echt trots op kan zijn. In deze blog vertel ik je meer over de periode die voorafging aan die twee jaar. Een belangrijke periode waarin ik gevormd werd tot de online marketeer die ik vandaag de dag nog steeds ben. En vooral, de ondernemerswens die daarbij ontstond.
Het begon allemaal bij het behalen van mijn havo-diploma en de keuze voor een vervolgstudie. Sport interesseerde mij altijd al, maar ik wist van mezelf dat ik sportief gezien geen uitblinker was. Bovendien wilde ik iets in het bedrijfsleven gaan doen. De combinatie van Sport & Economie leek mij erg interessant. Na een korte zoektocht kwam ik uit bij een hbo-opleiding die deze twee disciplines precies combineerde. Een win-win, zou je zeggen.
Het zal je verbazen dat mijn keuze voor een vervolgstudie is uitgekomen op People & Business Management aan de Zuyd Hogeschool in Sittard. Een breed georiënteerde managementopleiding aan een hogeschool relatief dichtbij huis. Een veilige keuze. Tja, “veilig” was typisch iets voor mij. “Vertrouwd” past ook wel in het plaatje van mijn beslissingen in die tijd.
Tijdens de opleiding wist ik al snel in welke discipline ik na mijn studie graag verder wilde: Marketing & Sales. People & Business Management was een combinatie van HRM & Bedrijfskunde, waarin je uiteindelijk één van de twee richtingen moest kiezen. In geen van beiden kwamen Marketing & Sales veel aan bod. Toch heb ik door mijn stages bij HEINEKEN en TopVintage ervaren hoe het is om in deze commerciële wereld te werken.
Gedurende mijn afstudeerstage bij TopVintage werd al snel duidelijk dat ik zowel affiniteit had met als een sterke interesse had in het hele online marketingspectrum. Voordat mijn afstudeerstage ten einde liep kreeg ik een baan als online marketeer aangeboden. De focus van de functie lag bij Search Engine Advertising (SEA), oftewel zoekmachine adverteren.
Mijn plan om een Master in Strategic Marketing te gaan volgen werd bijgesteld. Ik koos voor “learning on the job” bij een snelgroeiende webshop. Online Marketing is namelijk niet iets dat je leert uit een boek.
De eerste maanden in dienst van TopVintage werd ik begeleid door een ervaren SEA specialist. Zij leerde mij het uitvoerende gedeelte van adverteren in Google. Maar nog belangrijker: zij nam mij mee in de achterliggende gedachte, de strategie, achter SEA. Eerst de basis, daarna de complexe materie. Hoe verder het proces vorderde, hoe meer vrijheid ik kreeg. Dit heeft mij ontzettend veel opgeleverd: gaandeweg leerde ik door de input van een specialist mijn eigen visie te ontwikkelen.
Na 9 maanden onder haar vleugels gewerkt te hebben, kreeg ik de volledige verantwoordelijkheid over het SEA-kanaal van TopVintage. Dit omvatte meerdere advertentie-accounts bestemd voor het adverteren in Google in verschillende landen.
In die periode was TopVintage voornamelijk actief in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In die landen werd er uiteraard ook geadverteerd in de zoekmachines, voornamelijk in Google.
TopVintage is actief in heel Europa, maar de focus lag in het beginstadium op de eerdergenoemde landen. De markt, een retro-inspired fashion branche, is een relatief kleine nichemarkt waarin klanten meer dan klanten zijn. Ambassadeurs is zelfs nog een te klein woord. Voor de TopVintage-doelgroep is kleding geen stijlproduct, maar onderdeel van een levensstijl.
De positie en afzetmarkt van TopVintage was heel interessant en ontzettend leerzaam. Na verloop van tijd veranderde de concurrentie-scope van retro-inspired fashion webshops naar de “grote, bekende jongens” in de fashion branche. Denk aan Zalando, H&M, Bonprix enzovoorts.
Deze veranderende scope vond zijn oorzaak in de fashiontrends. Prints zijn een veelvoorkomend kenmerk van retro inspired-fashion. Het kwam weer helemaal terug. Retro werd, niet alleen in fashion, weer extreem populair bij het grote publiek. Dit biedt kansen, maar levert ook zeker een groot aantal uitdagingen op.
Kortom, een extreem leerzame periode. Strategisch gezien heb ik mijzelf sterk ontwikkeld. Dat is voor een groot deel te danken aan dit mooie bedrijf, dat acteert binnen een internationale, dynamische en atypische markt.
Een marketeer is de hele dag bezig met het benaderen van een doelgroep. Naast de markt zelf heeft ook de doelgroep van TopVintage mij veel geleerd. De doelgroep van TopVintage is toegewijd, betrokken en echt bezig met het uitdragen van een levensstijl.
Om meer resultaat te behalen uit nieuwsbrieven, advertenties en de webshop voerde ik, samen met mijn collega online marketeers, testen van verschillende aard uit. We stelden een hypothese (deden een aanname) en probeerden deze middels een test te verifiëren. Er was continu een gezonde strijd tussen de creatieve specialisten die uitgingen van hun buikgevoel en de online marketeers die conclusies trokken uit benchmark-cijfers. Beide partijen baseerden hun hypotheses op aannames. De waarheid lag vaak ergens “in het midden”.
Er is één cruciaal element bij doelgroep benadering dat TopVintage mij geleerd heeft: “Assumption is the mother of all fuckups”. Ik hoor het je al denken: “Cliché”. Maar ik ben bloedserieus. Ongegronde aannames zijn niet alleen killing voor marketing, maar voor je hele bedrijfsvoering. Algemene benchmarks zijn handig, maar ieder bedrijf is anders en verdient een aparte benadering.
Het online marketingteam waarin ik actief was, had een relatief bescheiden omvang. Hier zaten nadelen aan, maar zeker ook voordelen. Vooral voor mij als persoon en mijn brede interesses. Niet alleen binnen het online marketinglandschap, ook binnen het bedrijfsleven in het algemeen.
De omvang van het team had als gevolg dat ik als online marketeer met een concreet specialisme (SEA) veel kennis en ervaring kon opdoen binnen andere facetten van online marketing. De techniek erachter bijvoorbeeld. Denk aan webanalytics en koppelingen met webshops. Maar ook andere kanalen: social media advertising, e-mailmarketing en meer.
Mijn brede interesse binnen het bedrijfsleven was één van mijn intrinsieke drijfveren om mijn eigen bedrijf te starten. Ik zag onbenutte business opportunities die ik kon aangrijpen met mijn opgedane kennis en kunde. Ook kon mijn “interessehonger” gestild worden als ik voor meerdere bedrijven mijn vak kon uitoefenen. Mijn eigen online marketingbedrijf starten, begon meer realiteit dan fantasie te worden.
In 2019 werd Glair geboren. Mijn vaste contract gaf ik op. Allesbehalve een “veilige keuze”.
In mijn omgeving kreeg ik vaak de vraag: “is dat wel verstandig?” en “zou je dat wel doen?” Waar ik ooit eeuwig kon twijfelen en alsnog de veilige beslissing nam, was ik nu zó vastberaden over wat ik wilde. Niemand kon mij aan het twijfelen brengen. Iets wat ik bij mezelf nog nooit op die manier had ervaren.
Tot op de dag van vandaag heb ik totaal geen spijt van mijn keuze om te gaan ondernemen. Het heeft mij zowel op persoonlijk als professioneel vlak ontzettend veel gebracht.
In mijn volgende blog ga ik verder in op het ontstaan van Glair. Waar komt de naam vandaan? Hoe is het concept bedacht? En waarom kenmerkt mij dit als ondernemer en als marketeer?
See you next time.
Cheers.
Op een toegankelijke en laagdrempelige manier gaan wij graag met je in gesprek. Maar luisteren we vooral naar jouw verhaal.
Even sparren, hulp nodig of snel een antwoord op jouw vraag? Ik sta voor je klaar!